Karya Iyanarnovareza

 

Oleh iyanarnovareza

Di subuah desa yang terpencil, yang sanggat jauh dari pusat perkotaan. tepat lah ya di sebuah tasik yang bernama ,, tasik putri sembilang ,,,,,tasik ini adalah tasik yang ke ke sembilan setlah tasik.seblom.ya tertimbun ,,,, namun tak.jauh dari sebuah tasik ini tinggal seorang pemuda yang gagah perkasa yang bernama syahrull,,,, syahrul keseharian ya berkerja sebagai seorang petani,,,,, .

Hanya itu yang syahrul bisa lakukan meski pun syahrul memiliki pendidkan sarjana,,,, pada suatu.hari syahrul ingin pergi merantau kekota setidak.ya bisa merubah nasib nya ,, namun syahrul merasa bimbanggg, jika.ia pergi siapa.yang akan menjaga sawah nya!

Siang malam syharul.termenung di.pinggir tasik,,, ia sambil termenungg,,,,,

Tak.lama ia termenung datang seorang wanita.yang cantik jelita.menghmpiri syhrull,

(Wanita cantik mengmpiri.syhrul sambil berkata )

Kenpa ? Engkau termenung

Syahrul kaget tak.terduga
Sambil berkata (siapa engkau)

Wanita cantik.itu hanya tersenyum sambil menghmpuskan nafas nya (huffff)

Aku adalah penunggu tasik ini
Menggapa engkau termenung disini! Bukankah engkau harus mengurusi sawah mu

Syahrul berkata ( aku lagi binggung )

Wanita itu bertanya lagi! (apa yang engkau binggung kan wahai anak muda?)

Syahrul terdiam sejenak

Sambil berkata didalam hatinya
(terlalu banyak tanya wanita.ini)

 

 

Wanita cantik itu, kembali bertanya kepada syahrul.

Wahai anak muda? (kata wanita itu dengan lantang memanggil nya)

Sontak syahrul kaget , dengan gugup syahrul menjawab ( iiiiii yaaaaaaaaa, ada apa kau memanggilku) kata syahrul

Wanita itu menjawab ( apakah engkau tak mendengar, aku memanggilmu tadi) sontak wanita itu dengan keras lagi.

Syahrul pun semakin ketakutan,akhir ya syahrul lari sekencang mungkin meninggalkan tasik itu. Dalam hati syahrul berkata ( dari pada aku lama lama di situ, mendingan aku lari ,dari pada aku nanti mati sia2)

SINGKAT CERITA

Ke esokan hari nya sampai lah syahrul , di kota

Kota ini bernama kota tanjung angin . Kota ini makmur dan masyarakat ya juga sanggat baik, tak.lama kemudian syahrul pun singgah di salah satu rumah warga.

Assalammualaikum pak cik ( syahrul mengucapakan salam kepada tuan rumah)

Tak lama kemudian terdengarlah jawaban salam dari dalam rumah ( waalaikum salam)
Maaf awak nak cari siape ( kata tuan rumah menjawab,menggunakan bahsa melayu )

Syahrul pun menjawab dengan bahsa melayu nya ( saye nak numpang tanye cik, apaekah ade tempat penginapan dekat sini)

Pak cik pun menjawab ( kalo dekat sini ade nak? Tapi agak jauh sikit dari rumah pak cik ni ) kata pak cik menjawab dengan nada lemah lembut.

Oooooo, begitu ye pak cik( balas syahrul dengan lemah lembut)

Begini.sajelah nak, macam mane kalo.untuk.hari ini , anak.tidur kat rumah pak cik aje,( kata pak cik menawarkan syahrul)

Sayhrul menjawab ( tak usah lah pak cik, tak.sedap pulak nnti buat pak cik susah aje kalo saye.nginap kat sini)

Bersambungg

1 juli 2018

cerbung
Putri sembilan

 

 

Loading...
Disclaimer
Artikel "tulisan" yang terdapat di situs web ini "ayonulis.net" ditulis oleh pengguna. pengguna / penulis yang bertanggung jawab "isi tulisan". Pihak pengelola web tidak memiliki tanggung jawab atas hal yang dapat ditimbulkan dari artikel di situs web ini "ayonulis.net, namun setiap orang dapat mengirim surat aduan yang akan ditindak lanjuti oleh pengelola. Pengelola situs web berhak memuat artikel hingga penonaktifan akun penulis jika tersedia konten yang dipertanyakan di web ini "ayonulis.net".
Hosting Unlimited Indonesia

Silakan berikan komentar kamu mengenai Artikel ini. "berkomentarlah dengan bijak".